Beje, nemažai jų įsigudrino ne patys tą žemę dirbti, bet pernuomoti ūkininkams. Už ne savą turtą jie metai iš metų gauna nemažus nuompinigius, ūkininkai sumoka dar ir žemės mokesčius, be to, sklypai visada pavyzdingai prižiūrėti. Kai kurie tokie „trihektarininkai“ dar iš valstybės ir socialines pašalpas gauna, žiemai seniūnijos jiems malkų parūpina. Jiems nei sėti, nei akėti, nei karvę ar paršelį turėti – viskuo už juos pasirūpinta. Tokių „gudručių“ pilni Lietuvos kaimai. Tačiau ne dykaduoniai valstybės institucijų yra baudžiami, o ūkininkai, kurie dirba išsinuomotus trihektarius. Jau daug metų ūkininkai
keiksnoja politikus už tai, kad Lietuvos žemė kažkada buvo suraikyta
trihektariais ir beatodairiškai dalyta į kairę ir dešinę. Tuomet tikriausiai atrodė,
kad, sugriuvus kolūkiams, kaimo žmonės liks be pragyvenimo šaltinio, tad
atrėžtas žemės sklypelis kaimiečius turėjo gelbėti nuo skurdo ir bado.
Iš pradžių daugelyje trihektarių išties uoliai triūsė jų turėtojai – laikė
karvutes, auginosi paršelių, pievas nusišienaudavo, daržovių užsiaugindavo.
Kai kas iš valstybės šią asmeniniam ūkiui gautą žemę išsipirko, tačiau kiti
taip ir liko ilgamečiai nuomininkai.
Beje, nemažai jų įsigudrino ne patys tą žemę dirbti, bet pernuomoti
ūkininkams. Už ne savą turtą jie metai iš metų gauna nemažus nuompinigius,
ūkininkai sumoka dar ir žemės mokesčius, be to, sklypai visada
pavyzdingai prižiūrėti. Kai kurie tokie „trihektarininkai“ dar iš valstybės
ir socialines pašalpas gauna, žiemai seniūnijos jiems malkų parūpina. Jiems
nei sėti, nei akėti, nei karvę ar paršelį turėti – viskuo už juos
pasirūpinta. Tokių „gudručių“ pilni Lietuvos kaimai. Tačiau ne dykaduoniai
valstybės institucijų yra baudžiami, o ūkininkai, kurie dirba išsinuomotus
trihektarius.
Tūkstančiai jų -pernuomoti
Neapsikentęs tokia neteisybe vienas
Suvalkijos ūkininkas nutarė viešai apie tai prabilti. Pasak Petro Murausko,
netrukus vėl teks deklaruoti pasėlius ir jis dvejoja, kaip pasielgti su tais
trihektarių plotais, kuriuos nuomojasi. Daugiau kaip 500 ha dirbančiam
ūkininkui apie 20 ha užimantys trihektariai – tarsi rakštis geroje vietoje,
mat oficialiai nei jų dirbti, nei nuomotis ar pirkti jis neturi teisės, nes
tai valstybei priklausanti žemė, kurios statusas – asmeninio ūkio žemė.
Vadinasi, ji yra fiziniams asmenims valstybės suteikta žemė naudoti
asmeniniam ūkiui laikinos nuomos pagrindais.
Subnuomoti šios žemės jiems nevalia – reikia patiems dirbti arba grąžinti į
valstybinį laisvos žemės fondą. Tačiau vieša paslaptis, kad tūkstančiai
trihektarių yra pernuomoti ūkininkams. Kol kas deklaruojant pasėlius niekas
ūkininkų nevertė įrodinėti, kokią nuomojamą žemę jie dirba.
Niekas akylai ir nekontroliavo, kas išties dirba iš valstybės gautą asmeninio
ūkio žemę. Todėl daug metų tęsiasi ši keistoka situacija.
– Pagal galiojančius įstatymus žmonės, kuriems buvo skirti tie sklypai,
turėjo teisę juos išsipirkti, tačiau nemaža dalis trihektarius gavusiųjų,
tuoj juos pernuomavo ūkininkams. Vieni tikina neturėję už ką žemę išsipirkti,
pensininkai aiškina, jog nebepajėgia žemės dirbti, todėl perleido ūkininkams,
o asocialūs asmenys net neslepia, kad jie nemato reikalo tuo užsiimti. Yra ir
tokių „trihektarininkų“, kurie užsienyje uždarbiauja, o čia sugrįžę tik
susirenka nuompinigius ir vėl atgal išrūksta. Regis, galėčiau atsisakyti tų
trihektarių – neturiu noro pažeidinėti įstatymo, tačiau jie jungia stambius
mano laukų masyvus, yra daug metų prižiūrimi, apsėti javais. Jei aš jų
nedeklaruosiu, mažiau rizikuočiau, bet tuomet už kiekvieną hektarą prarasiu
apie 400 Lt išmokų, negausiu nuolaidų kurui, o juk 300 Lt/ha vis tiek reikės
sumokėti tam, kuris man žemę išnuomavo, dar 70 Lt valstybei žemės nuomos
mokestį, o juk yra ir tokių, kurių skolas už kelis metus tenka
padengti.
Kita vertus, jei „trihektarininkas“ dabar norėtų tą žemę išsipirkti,
negalėtų, mat šiandien valstybinės žemės pardavimas sustabdytas. Taigi jis
negali tos žemės įteisinti, o aš jos dirbti negaliu – kažkokia
nesąmonė.
Klausiau žemėtvarkos specialistų, kaip man elgtis: jie patarė dvejus metus
tos žemės nedirbti, o kai ji piktžolėmis apeis, tada jie turėsią teisę iš
tokių nesitvarkančiųjų ją atimti. Bet jei aš nuomotojui pareikšiu, kad
nedirbsiu tos žemės, jis kitam ją išnuomos! Šiame krašte žemės paklausa labai
didelė. O žemei patekus į valstybės fondą ji taip pat gali būti atiduota bet
kam – nebūtinai man. Tebūnie. Duokime tiems, kas žemę dirbs. Juk tai galėtų
būti gera paskata jaunoms šeimoms, kurios norėtų įsikurti kaime. Svarbu, kad
su žeme būtų tinkamai elgiamasi, – tikina ūkininkas P. Murauskas.
Beveik reketas!
Beje, jei kas turi bent sklypelį nuosavos žemės, tam pašalpos
nepriklauso, tad kai kurie pasvarsto, kad jiems geriau tokio turto
neturėti.
– Antai vienas žmogus paliko likimo valiai savo trihektarį ir su žmona išvyko
į Rusiją. Daug metų savivaldybės taryba svarstė, kaip reikėtų paimti iš jo tą
žemę, bet be jo paties to negalėjo padaryti. Laukė, kol jo lietuviškas pasas
pasibaigs. Aš jam sakydavau, tu parvažiuok, susitvarkyk dokumentus, palik
kokį įgaliojimą dėl tos žemės. O jis tuoj atrėždavo: jei tą jis padarys, iš
jo pašalpos bus atimtos. Nesusitvarkė žemės dokumentų. Numirė. Tuomet jo
žmona pareiškė, kad duočiau po 1000 Lt už hektarą, ji tuomet nueisianti į
žemėtvarkos skyrių ir tos žemės atsisakysianti. Tą ir padariau – sumokėjau 3
tūkst. litų. Argi tai ne reketas? Aš dar jos paklausiau, ar supranta, kad
kaip labdarą jai daug metų mokėjau žemės nuomos mokestį?
– Kita vertus, jei būtų žemę jie laiku įforminę, parduodami galėjo gauti už
ją kelis kartus daugiau. Juk žemė – turtas, bet man susidaro įspūdis, kad
tie, kas gauna pašalpas, ilgainiui savarankiškai mąstyti nustoja. Jie tik
bijo, kad neprarastų pašalpų. Manau, valstybė turėtų rimčiau atkreipti dėmesį
į trihektarių problemą. Seniūnė manęs prašo, kad imčiau tvarkyti apleistus
plotus, bet aš neturiu teisės to daryti. Veši piktžolynai iki pažastų –
niekam tas nerūpi. Ar neturėtų tokių plotų savininkai būti baudžiami už žemės
nepriežiūrą? Daug metų Nacionalinė žemės tarnyba tos problemos nesutvarko –
ar ne ji turėtų už tai atsakyti? O dabar kaltinami ūkininkai, kurie neva
nelegaliai trihektarius dirba, – piktinosi Suvalkijos krašto ūkininkas.
Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM specialistai patikino, kad kasmet iki
gegužės 31 d. šios tarnybos teritoriniai skyriai kartu su žemės reformos žemėtvarkos
projektus rengiančiais asmenimis nustato, kurie fiziniai asmenys nenaudoja
jiems suteiktos žemės asmeninio ūkio poreikiams, ir sudaro tokių fizinių
asmenų sąrašą.
Rengiant žemės reformos žemėtvarkos projektą, asmeninio ūkio žemės sklypai
šiame sąraše nurodytiems fiziniams asmenims neprojektuojami. Be to,
Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojai nuolat atlieka valstybinę žemės
naudojimo kontrolę. Tikrinama, ar faktinis žemės nuomininkas naudoja
valstybinę žemę pagal paskirtį. Nustačius pažeidimus, gali būti pareikalauta
juos pašalinti, atlyginti žalą arba inicijuojamas nuomos sutarčių nutraukimas
prieš terminą. Tuomet tokia žemė patenka į valstybės laisvos žemės
fondą.
Tik priskyrus minėtus sklypus laisvos žemės fondo žemės plotui, jie gali būti
nuomojami arba laikinai suteikti naudotis kitiems asmenims. Pagal šiuo metu
galiojančius įstatymus, naudoti valstybinės žemės ūkio paskirties plotus gali
tik asmenys, turintys juridinį pagrindą, t.y. turintys valstybinės žemės
nuomos sutartis arba Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM teritorinio
skyriaus vadovo įsakymus dėl leidimo laikinai naudotis valstybine žeme.
Valstybinės žemės subnuoma tarp fizinių asmenų negalima.
Už ką baus ūkininką?
Žemės ūkio ministerijos Žemės politikos departamento Žemės tvarkymo
ir administravimo skyriaus vedėja Laima Kasparavičiūtė, komentuodama šią
situaciją, paantrino Nacionalinės žemės tarnybos pateiktus teiginius bei
nurodė galiojančius įstatymus, kurie pabrėžia, kad valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės sklypo, kuriame nėra statinių, subnuomoti negalima, o
asmeninio ūkio žemę turi naudoti patys piliečiai, kuriems ši žemė skirta.
Apie tai, kaip gali būti baudžiami ūkininkai, nelegaliai dirbantys
„trihektarius“, buvo pasiūlyta kreiptis į Nacionalinę mokėjimo agentūrą.
NMA Komunikacijos skyriaus Viešųjų ryšių poskyrio vedėja Aistė Mileikaitė
paaiškino, jog Paramos už žemės ūkio naudmenų ir kitus plotus paraiškos ir
tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklėse yra nuostata Nr.
40 dėl neteisėto deklaravimo. NMA nustačiusi, kad deklaruoti žemės sklypai
neturi atitinkamų žemės valdymo teisės (nuosavybės, nuomos ar kitais
pagrindais) patvirtinimo dokumentų, gali konstatuoti, kad pareiškėjas
neteisėtai deklaruoja minėtus plotus. Tokiais atvejais taikomos nuostatos dėl
tyčinio neteisingo deklaravimo.
Kaip už tai gali būti baudžiama, smulkiau kalbama atitinkamose taisyklėse,
kurias galima rasti NMA tinklalapyje.
Beje, NMA atstovė taip pat pasiteiravo, gal galėtų sužinoti konkretaus
ūkininko, kuris domisi šia problema, duomenis, neva tuomet galėtų labai
konkrečiai pasakyti, kas jam gresia. Tačiau net ir straipsnyje pakeitėme
tikrąjį jo vardą ir pavardę, kad ūkininkas neturėtų rūpesčių su valdžios
institucijomis.
Deja, atsakymo, kaip jam pasielgti su nuomojamais trihektariais, taip ir
nepavyko rasti... Ūkininkas paprasčiausiai turėtų žinoti tai, kad nėra to
gero darbo, už kurį nebūtum nubaustas.
|